Budynki oraz miejski krajobraz, który powstaje w wyniku procesu urbanistycznego jest tłem dla street artu. Georges Bataille wyrażał dążenie do rozbicia architektury jako gmachu i do rozhermetyzowania budynków. Znakiem sposobu obalenia porządku staje się dla niego płonąca katedra.
Street art wyraża ponownie dążenia do zaburzenia poprawnie niestrawnej tkanki miejskiej. Szablon Dżem 7 to warszawskie święto malarskiej techniki szablonu, które zostało utrwalone przez ekipę Dice Video. Przed kamerą Dice Video wypowiedzieli się: Fin DAC, Czarnobyl, Aleksandar Ćirlić, Adam Walas, Pisa73, Ynone, Dzida, Maped, Wojtek Wiśniewski oraz pasjonat i archiwista dokonań street artowców – Wiesław Sokołowski. Niestety, zabrakło wielu twórców, którzy tworzyli swoje prace tylko pierwszego dnia imprezy.
Artysta street art tworzy w przestrzeni publicznej. Współczesna przestrzeń dużych miast, zdominowana przez wielkoformatową reklamę, która zyskuje akceptację władz nadal stanowi atrakcyjne wyzwanie dla street artu. Tym bardziej, że samo graffiti podoba się zarówno mieszkańcom, jak i turystom goszczącym w miastach. Na wstępie „Wall and Piece” Banksy zauważa, że graffiti jest niebezpieczne tylko dla polityków, reklamodawców i samych grafficiarzy. Pamiętajmy, że w przestrzeni publicznej przypadkowy odbiorca dzieła nie jest elementem i trybikiem sprzedającej się sztuki i kultury. Widz trafiający na sztukę uliczną jest pozbawiony na ogół snobistycznej spekulacji i pretensjonalności, często reprezentowaną przez odbiorcę galeryjnego. Street art jest więc autentyczną, niezmanierowaną sztuką. Zobacz filmy o street art na Dice Video.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz